Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-10-14

Nisha Besara som ny SSU ordförande

Det är med stor vånda som jag skriver detta inlägg. Som fyrtiotvårigt oppositionsråd så ska jag inte lägga mig i ungdomsförbundets interna angelägenheter. Men lite tyckande kan jag dock kosta på mig.

Jag tänker inte på några villkors vis moralisera över vad Anna Sjödin har gjort eller inte gjort. Detta kan jag inte för kunskapen saknas. Och det vill jag inte heller, för jag har svårt för moralister. Däremot så verkar SSUs arbete vara väldigt förlamat just nu. Det oroar mig djupt. De borde stå i första ledet, inte för att jaga statsråd för deras leverne, men väl för den politik som kommer att slå hårt mot de ungdomar som inte kan få hjälp av föräldrar med jobb och bostad.

I sverige finns det tre riktigt skarpa ledarskribenter som jag gärna läser (det finns säkert fler som inte jag upptäkt). Det är PJ Anders LinderSvenskan och han är både medelålders och moderat. Olof AbrahamssonNorrländskan som är medelålders sosse (han var för övrigt distriktsordförande i SSU Norrbotten när jag var aktiv i SSU) och en av få utvecklingsoptimister bland de Socialdemokratiska morgontidningarnas ledarredaktörer.
Och sedan är det den allra skarpaste i kåren av svenska ledarskribenter, Nisha Besara Aftonbladet, som är både ung, tjej från Stockholms län och sosse. Aftonbladet borde ge Nisha tjänstledigt några år för att leda det Socialdemokratiska ungdomsförbundet.

Nisha Besara kan ge SSU en sylvass ideologisk och politisk framtoning, som driver på sådana som mig, den tillträdande Socialdemokratiska partiledningen och inte minst i oppositionsarbetet mot den nya högerregeringen.

3 kommentarer:

Klockan 12:57 fm , Anonymous Anonym sa...

Du är ett geni Anders, klart att Nisha ska bli Ordförande!

 
Klockan 12:17 fm , Anonymous Anonym sa...

hallå abbe. Om ssu-ordföranden har skrikit "svartskalle" kan man väl kosta på sig lite moraliserande?... har inget minne av att vi använde sådant språlbruk på vår tid!

 
Klockan 1:12 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Vad "sociologiska entalpiskuttet" är för något det vet jag inte, men jag tror att du har rätt i att vi behöver människor som vuxit upp i kranskommuner och förorter. Du har förmodligen rätt även i att vi kommer inte bli tilldelade ideologiskt utrymme, utan vi får sno tillbaka intiativet. Samtidit så får vi inte bli backspeglarnas parti. Det är framåt vi vill, med utveckling och lösningar som är anpassade för 2010 talet. That´s the grej!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida